Izjemno topla vremenska okna v Patagoniji povečujejo objektivne nevarnosti

Argentina
Trajanje: 11.01.2023 - 25.02.2023

Vodja: Tilen Cmok

Kot vse pretekle odprave v Patagonijo je tudi našo precej vplivalo vreme. Ker smo bili na to pripravljeni si nismo zadali točnih ciljev, pač pa smo cilje prilagajali razmeram. Odpravi se je pridružil dober plezalec z izkušnjami iz Patagonije Matic Grudnik. Zato smo skozi celotno odpravo plezali v troje.
Poročilo:
  • Lokacija: El Chalten, Patagonija,
  • Trajanje: 11. januar - 25. februar 2023
  • Udeleženci: Tilen Cmok (vodja), Matevž Jeršin, Matic Grudnik

ka_pzs_odprave_2023_patagonija_cmok__5_

Po treh dneh potovanja, s postanki v Turčiji, Braziliji in Argentini smo z avtobusa na poti proti El Chaltenu prvič zagledali panoramo argentinske Patagonije. Na postaji nas je pričakal naš gostitelj Juan in nas skupaj s 200 kilogrami opreme odpeljal v našo bazo, med mesec in pol dolgo dogodivščino. Že med vožnjo skozi El Chalten smo ugotovili, da to ne bo klasična odprava. Trgovine , restavracije, bari, celo prodajalna sladoleda so nam pokazali, da se je od odprav v osemdesetih letih zelo veliko spremenilo. Največja sprememba - zaupanja vredna vremenska napoved nam je omogočila, da smo še 3 dni brezskrbno plezali po balvanih, ki jih je v okolici mesta ogromno nato pa se je začelo vremensko okno in 17. januarja je bilo treba prvič na pot.

Z avtomobilom smo premagali 16 kilometrov makadama do mosta čez reko Electrico od tam pa smo se peš odpravili po dolini mimo kampa Piedra del Fraile in strmo navzgor do Piedra Negra kjer smo v bližini jezera postavili šotor in prespali. Zgodaj zjutraj smo prečili manjši ledenik in začeli s plezanjem grebena Giordani, ki nas je z zmerno težavnostjo ogrel za smer Comesana-Fonrouge na Aguja Guillaumet. Težavnost smeri postopoma narašča do 6b+ in to je bila odlična izbira za privajanje na drugačen stil plezanja. Po skupno 700 metrih plezanja smo dosegli vrh in se do večera spustili nazaj pod steno in do šotora. Naslednji dan smo zaradi slabega počutja, kljub dnevu lepega vremena, odšli nazaj v dolino. V gorah je nato sledilo obdobje slabega vremena, ki pa v dolini ne predstavlja večjih težav, saj se vedno brez težav najde kakšno zavetrno plezališče ali gozd z balvani.

30. januarja se je začelo novo vremensko okno in že smo s težkimi nahrbtniki odšli proti jezeru Torre. Tam smo s pomočjo tirolske prečnice prečili reko,za seboj pustili množico turistov in začeli uživati samoto ob vzpenjanju v strm klanec, ki je, zaradi sprožitve zemeljskega plazu nekaj let nazaj, po novem precej daljši, da omogoči varno nadaljevanje po dolini Torre.

Po spustu na ledenik se je začela dolga pot po dolini, prečenje ledu in moren, vse mimo tabora Niponino, kjer smo spet zavili v strm klanec do našega tabora Noruegos in bivakirali pod velikim balvanom. Ponoči je naletaval sneg, zjutraj pa smo se zbudili v jutro brez oblačka in hitro smo bili pod smerjo Rubio Y Azul na Aguja De La Medialuna. Navdušeni smo bili nad strmim plezanjem in lepimi počmi ter neverjetnim prehodom v zadnjem delu smeri, kjer smo se po globoki zajedi kar skozi previsni vrh stolpa prebili do našega cilja. S spusti po vrvi smo bili hitro nazaj pod steno in se že veselili dolge poti v dolino, ki nas je čakala naslednji dan.

Teden dni kasneje smo zaradi spremembe vremenske napovedi morali spremeniti naš prvotni plan in s Tilnom sva se mimo čudovitega jezera Sucia povzpela na Mojon Rojo preko nižje vzhodne stene. Kljub temu, da se stena postavi malo bolj pokonci šele tik pod vrhom sva uživala v razgledih in po slabih 2000 višinskih metrih vzpona naredila vsaj lepo kondicijsko turo.

Po daljšem obdobju slabega vremena, ko je v gorah zapadlo veliko snega je spet sledilo krajše vremensko okno. Za vzpon smo si izbrali Italijansko smer na Aguja Saint Exupery. Kot plan B pa vzpon na Aguja de l'S. Dostop je potekal mimo jezera Sucia, tabor pa smo postavili na robu ledenika Rio Blanco Superior. Od blizu je bila situacija s snegom v steni še veliko slabša, zaradi visokih temperatur pa sneg tudi ponoči ni zmrzoval. Odločili smo se, da je tveganje preveliko in da raje sestopimo v dolino. Tolažili smo se, da smo vsaj spali na lepem kraju. To je bil naš zadnji poizkus v gorah, saj se je slabo vreme nadaljevalo vse do našega odhoda.

Letošnja poletna sezona v Patagoniji je bila vremensko precej neugodna. Vremenska okna so bila precej kratka in izjemno topla, kar se odraža v velikem povečanju objektivnih nevarnosti, predvsem skalnih podorov. Posledično smo si morali izbirati krajše smeri z varnejšimi dostopi. Kontrast med lagodnostjo življenja v mestu in resnostjo plezanja v gora je na tovrstni odpravi ogromen. Da je treba na patagonske gore gledati z velikim spoštovanjem spominja dejstvo, da se je v poletni sezoni (do konca februarja 2023) v gorah zgodilo že kar 5 nesreč s smrtnim izidom. Razmisliti je potrebno o obisku območja zgodaj v sezoni, ko nižje temperature sicer otežujejo skalno plezanje, objektivne nevarnosti pa so posledično manjše.

Kljub velikim željam pred odpravo, ima na koncu v Patagoniji zadnjo besedo vreme, ki posledično vpliva na stopnjo tveganja, ki jo je posameznik še pripravljen sprejeti. Preplezali smo nekaj lepih smeri, ki so bile za dva udeleženca odprave lep uvod za plezanje na tem območju. Tudi, ko vreme ne dovoljuje obiska gora je v okolici mesta ogromen nabor plezališč, vrhunskih balvanov in večraztežajnih smeri tako, da skoraj ni bilo dneva brez plezanja. Tudi življenje v mestu El Chalten je bila posebna izkušnja. Tam zabave ne manjka, redka a odlična izkušnja pa je tudi spoznati toliko vrhunskih alpinistov na enem mestu.

ka_pzs_odprave_2023_patagonija_cmok__7_

Kronološki potek odprave

• 11. - 13. januar: let Ljubljana-Carigrad-Buenos Aires-El Calafate in vožnja v El Chalten
  • 14. in 15. januar: plezanje na okoliških balvanih
  • 3.-6. februar: plezanje na okoliških balvanih in plezališčih
  • 7. februar: vzpon na Mojon Rojo, povratek v dolino
  • 8. februar: počitek
  • 9.-15. februar: plezanje v okolici (plezališča, večraztežajne smeri, blavani)